Didaktiska aktiviteter
I MoMs-projektet har lärarna tagit fram motiverande språkaktiviteter i franska, spanska och tyska för elever som gick Moderna språk 3 (Fortsättning, nivå 1). Här nedan presenteras sju visualiseringsaktiviteter som i olika etapper ger eleverna möjligheten att reflektera kring sin framtida användning av målspråket.
Det presenteras också flera andra exempel på lektionsaktiviteter som har använts i språkundervisning och som sätter eleverna och deras framtida språkanvändning i centrum.
Om du är lärare i moderna språk är du välkommen att ladda ned och använda uppgifterna! Klicka på någon av länkarna nedan för att komma till aktiviteterna på respektive språk.
Franska
Visualiseringsaktiviteter i sju etapper
FRANSKA | Etapp 0: Start |
Etapp 1: skapa visionen | |
Etapp 2: förstärka visionen | |
Etapp 3: konkretisera visionen | |
Etapp 4: balansera visionen | |
Etapp 5: hålla visionen levande | |
Etapp 6: från vision till handling |
Lektionsaktiviteter
Spanska
Visualiseringsaktiviteter i sju etapper
SPANSKA | Etapp 0: start |
Etapp 1: skapa visionen | |
Etapp 2: förstärka visionen | |
Etapp 3: konkretisera visionen | |
Etapp 4: balansera visionen | |
Etapp 5: hålla visionen levande | |
Etapp 6: från vision till handling |
Lektionsaktiviteter
Tyska
Visualiseringsaktiviteter i sju etapper
TYSKA | Etapp 0: start |
Etapp 1: skapa visionen | |
Etapp 2: förstärka visionen | |
Etapp 3: konkretisera visionen | |
Etapp 4: balansera visionen | |
Etapp 5: hålla visionen levande | |
Etapp 6: från vision till handling |