Välkommen till MoMs-projektet!

Motivation i Moderna språk

Att lära sig ett främmande språk kräver en personlig investering och en stark drivkraft över lång tid. Forskning om språkinlärning har visat på vikten av motivation och lärarnas betydelse för att lära sig ett främmande språk, men det är ännu oklart om och i så fall hur motivation för språklärande kan skapas och utvecklas genom undervisning. I MoMs-projektet undersöker vi dessa frågor.

MoMs är ett forskningsprojekt om moderna språk - franska, spanska och tyska. Det är ett samarbete mellan två lärosäten Lunds universitet, Högskolan Dalarna och tre gymnasieskolor Borgarskolan och Vasaskolan i Gävle samt Spyken i Lund.

Projektet har haft ekonomiskt stöd av Skolforskningsinstitutet.

I projektet har en interventionsstudie genomförts med fokus på visualisering, d.v.s. didaktiska aktiviteter som syftar till eleverna skall stärka sin bild av sig själva som framtida användare av målspråket.

På denna webbplats delar vi information om de aktiviteter som låg till grund för interventionen och projektets vetenskapliga resultat. 

Sidansvarig: jonas.granfeldtrom.luse | 2025-10-02