Resultat & reflektioner

Något om forskningens resultat

Vad visar de första resultaten?

I projektet har vi mätt effekten av interventionen genom att jämföra interventionsgrupperna och kontrollgrupperna vid tre olika tillfällen: (1) innan interventionen började, (2) direkt efter att interventionen avslutades (mars) och (3) några månader efter att interventionen avslutats (maj). 

Resultaten visar att interventions- och kontrollgrupperna inte skiljde sig åt på något sätt innan interventionen påbörjades. Men vid mätningen i mars, direkt efter att interventionen avslutats, fanns det några skillnader mellan grupperna. Jämfört med kontrollgrupperna hade eleverna som arbetat med visualiseringsaktiviteterna utvecklat en tydligare och mer levande bild av sig själva som framtida användare franska, spanska eller tyska, fått en större tillit till sin egen förmåga i språken och fortsatt att uppskatta lärandemiljön på en hög nivå (uppskattningen sjönk i kontrollgrupperna). Ingen av dessa skillnader är dock stora men de är statistiskt säkerställda. 

Men samtidigt visade resultaten att inga andra områden (variabler) hade förändrats som en följd av interventionen. Aktiviteterna i interventionsgrupperna hade inte förändrat elevernas engagemang, glädje att lära sig, vilja eller trygghet att kommunicera, nyfikenhet på målspråket eller deras flerspråkiga självbild på ett sätt som skiljde dem från kontrollgrupperna. Resultaten visade också att de effekter som uppmättes i mars inte kvarstod i maj.

Hur kan vi förstå resultaten?

Vår tolkning är att interventionen haft effekt på de områden som ligger nära arbetet med de sex aktiviteterna och ev ”twistar” men inte generellt på vad vi kan kalla ett motiverat beteende i lärandet. Interventionen syftade till att genom aktiviteter med fokus på visualisering skapa och/eller stärka elevernas självbild i förhållande till det moderna språk de läser. Resultaten visar att det lyckades så länge interventionen pågick. Elevernas tro på sin egen förmåga ligger också nära självbilden och den påverkades också positivt. Interventionen gjorde också att elevernas uppskattning av lärandemiljön i ämnet inte sjönk under läsåret. Men vad gäller beteende som ligger längre från det som gjordes i aktiviteterna gav interventionen inte den förväntade effekten som teorin förutsäger. Interventionen ledde till exempel inte till en ökad vilja att kommunicera på målspråket i klassrummet eller ett större engagemang. Det kan tolkas som att det inte uppstod någon ”spridning” av den förbättrade självbilden och den ökade självförmågan till beteende som vi kopplar till elever som är motiverade.

Varför effekten av interventionen blev mer begränsad än vad teorin förutsade är något vi arbetar vidare med i projektet. Det finns flera olika möjligheter. Det kan till exempel vara så att den här typen av aktiviteter fungerar för vissa elever men inte för alla. Kanske var det för få aktiviteter för att göra skillnad. Det kan också vara så att eleven behöver ha en viss nivå av språkfärdighet för att visualiseringen skall kunna ha någon effekt på motivationen. Om en elev upplever att hen är alldeles för långt ifrån målet kan effekten utebli.

Sidansvarig: jonas.granfeldtrom.luse | 2025-10-01