Om MoMs
Att lära sig ett främmande språk kräver en personlig investering och en stark drivkraft över lång tid. Forskning om språkinlärning har visat på vikten av motivation och lärarnas betydelse för att lära sig ett främmande språk, men det är ännu oklart om och hur motivation kan skapas och utvecklas genom undervisning.
Syfte
Har du som lärare reflekterat över vilken roll motivation spelar i elevernas språkinlärning? Eller över hur olika klassrumsaktiviteter kan bidra till att väcka eller stärka elevernas lust att lära språk? Trots att situationen för skolämnet Moderna språk har beskrivits som en “språkkris” har det inte bedrivits mycket praktiknära forskning om dessa frågor.
I MoMs-projektet undersöker vi därför om det är möjligt att främja motivation genom arbetssätt och aktiviteter som grundar sig i teorier om motivation i språkinlärning. Projektet, som löper över tre år, är ett nära samarbete mellan Lunds universitet, Högskolan Dalarna och tre gymnasieskolor: Vasaskolan och Borgarskolan i Gävle samt Spyken i Lund. I projektet har vi genomfört en sk interventionsstudie där vi provat olika didaktiska aktiviteter och undersökt hur de har påverkat elevernas motivation för att lära sig ett främmande språk.