Om MoMs

Syftet med projektet

Har du som lärare reflekterat över vilken roll motivation spelar i elevernas språkinlärning? Eller över hur olika klassrumsaktiviteter kan bidra till att väcka eller stärka elevernas lust att lära språk? Trots att situationen för skolämnet Moderna språk har beskrivits som en “språkkris” har det inte bedrivits mycket praktiknära forskning om dessa frågor.  

I MoMs-projektet undersöker vi därför om det är möjligt att främja motivation genom arbetssätt och aktiviteter som grundar sig i teorier om motivation för språkinlärning. 

Projektet, som löper över tre år, är ett nära samarbete mellan Lunds universitet, Högskolan Dalarna och tre gymnasieskolor: Vasaskolan och Borgarskolan i Gävle samt Spyken i Lund. I projektet har vi genomfört en s.k. interventionsstudie där vi provat olika didaktiska aktiviteter och undersökt hur de har påverkat elevernas motivation för att lära sig ett främmande språk.

Sidansvarig: jonas.granfeldtrom.luse | 2025-10-02