Lovisa Nyman

Jag är forskare i systematisk teologi vid Centrum för teologi och religionsvetenskap (CTR). Jag intresserar mig bland annat för vilka föreställningar om vad det innebär att vara människa och vad ett gott liv är, som finns i olika samtida visioner om det hållbara samhället. Jag ägnar mig också åt frågan om vad som ligger i samtida uppmaningar till en inre mänsklig transformation som vägen till en bättre värld. En annan aspekt av min forskning har att göra med omsorgsetik och andra feministiska och kritiska perspektiv på teknologiutveckling och på relationalitetens plats i samhällsbygget.

Johanna Gustafsson Lundberg

Johanna Gustafsson Lundberg är docent i teologisk etik vid Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet. Hennes forskning kretsar kring religionens roll i det offentliga rummet och kyrkans och teologins roll i ett senmodernt polariserat samhälle. Gustafsson Lundberg har skrivit om begreppet religious literacy och kopplat till det analyserat olika samhällsfrågor, t e x hälsningsfrågan och frågan om vad det innebär att utveckla teologisk bildning och traditionskompetens. Hon har bland annat lett forskningsprojektet Det ensamma barnet: lärande och värdeförhandlingar i mottagandet av barn på flykt, i vilket frågor om ensamkommande barns möten med de svenska institutionerna studeras. För närvarande leder hon projektet Rum för åldrande – existentiella perspektiv för bättre boendemiljöer finansierat av Kampradstiftelsen. I projektet samarbetar teologer och arkitekter från Lunds universitet.

Erik Sidenvall

Jag är adjungerad professor i kyrkohistoria vid Centrum för teologi och religionsvetenskap (CTR) sedan 2020. Mina forskningsintressen är breda med pågående projekt som handlar bland annat om religiösa visionärer, kristen mission och mänskliga rättigheter samt frågor om klass och religion. I detta sammanhang handlar mina forskningsintressen framför allt om hur existentiella dilemman tar sig rumsliga uttryck.

Lovisa Nyman.

Post doc Lovisa Nyman, Systematic Theology