lu.se

MultiLingual Spaces

Humanistiska och teologiska fakulteterna | Lunds universitet

Presentationer och publikationer

Publikationer

Ljung Egeland, B., Roberts, T., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (Red.) (2019). Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april 2018. ASLA:s skriftserie 27. Karlstad: Karlstad University Press.

Sundqvist, P., Sandlund, E., Källkvist, M., Fredholm, K., & Dahlberg, M. (in press). Ömsesidighet i framtidens praktiknära språkklassrumsforskning: ASLA-symposiets panelsamtal med forskare, lärare och elever. I Ljung Egeland, B., Roberts, T., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (red.). Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april 2018. ASLA:s skriftserie 27 (pp. 19-41). Karlstad: Karlstad University Press.

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). English Only in Multilingual Classrooms?. LMS - Lingua, 2017(4), 27-31.

Konferenspresentationer

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Multilingual Spaces? Language Practices in English Classrooms. Presentation vid konferensen Translanguaging: Researchers and Practitioners in Dialogue, Örebro universitet, Sverige, 28-29 mars.

Sundqvist, P., Gyllstad, H., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2018). Language Practices and Ideologies among English Teachers in Sweden. Presentation vid konferensen Language, Identity and Education in Multilingual Contexts, Dublin, Irland, 1-3 februari.

Sundqvist, P., Gyllstad, H., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2018). Developing and Validating a Questionnaire to Map Teacher Beliefs and Practices Relating to Multilingualism. Presentation vid ASLA:s symposium 2018, Karlstads universitet, 12-13 april.

Sundqvist, P., Gyllstad, H., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2018). Teacher beliefs and practices – multilingualism in English classrooms. Presentation vid konferensen Exploring Language Education (ELE), Stockholm, Sverige, 18-20 juni.

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2019). English Only in Multilingual Classrooms? A study of students' self-reported practices and attitudes. Presentation vid konferensen American Association of Applied Linguistics (AAAL), Atlanta, USA, 9-12 mars.

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2019). English-Swedish Translanguaging in Multilingual Secondary English Classrooms: A Study of Students' Attitudes. The 3rd Swedish Translanguaging Conference, Linnéuniversitetet, 11-12 april.

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E., &  Sundqvist, P. (2019). Translanguaging Practices in English Language Teaching in Scandinavian Contexts. The 3rd Swedish Translanguaging Conference, Linnéuniversitetet, 11-12 april.

Gyllstad, H., Källkvist, M., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2019). Translanguaging in English Classrooms in Sweden? A Study of Teacher Beliefs and Practices. The 3rd Swedish Translanguaging Conference, Linnéuniversitetet, 11-12 april.

Ljung Egeland, B. (2019). Elevers uppfattningar om flerspråkighet i engelskundervisning. The 3rd Swedish Translanguaging Conference, Linnéuniversitetet, 11-12 april.

Källkvist, M., Gyllstad, H., Sundqvist, P., & Sandlund, E. (2019). Code-switching in two multilingual secondary-school English classrooms in Sweden: Teacher practices and student beliefs. Konferensen NOFA 7, Stockholm, Sverige, 13–15 maj.

Sundqvist, P., Brevik L. M., Sandlund, E., & Rindal, U. (2019). A comparative study of language use in L2 English multilingual secondary school classrooms in Norway and Sweden. Konferensen NOFA 7, Stockholm, Sverige, 13–15 maj.

Sandlund, E., Sundqvist, P., Källkvist, M. & Gyllstad, H. (2019). "Nej, it's RING!" - Language Practices in multilingual English classrooms. Konferensen Interactional Competences and Practices in a Second Language, ICOP-L2, Västerås, Sverige, 29-31 maj.

Sundqvist, P., Gyllstad, H., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2019). L2 English teaching and vocabulary learning under three different conditions for language use: An intervention study in real classrooms. Presentation vid konferensen Vocab@Leuven, Leuven, Belgien, 1-3 juli.

    Öppna föreläsningar

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Framtidens undervisning i engelska: enspråkig, tvåspråkig eller flerspråkig? Humanist- och teologdagarna, Lunds universitet, 21-22 april.

     

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2019). English Only på högstadiet? Humanist- och teologdagarna, Lunds universitet, 5-6 april.

     

    Klicka på länken under bilden nedan

    Video på UR Play

    Fortbildning

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2018). Alltid engelska i engelskundervisningen? Flerspråkiga elevers perspektiv. Leda Lärande, Stockholms stad, 3 oktober 2018.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2019). Multilingual Classrooms and Translanguaging. Didaktikseminariet för den romanska språken, Lunds universitet, 3 april.

    Seminariepresentationer

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Multilingual Spaces? Language Practices in English Classrooms. Engelsk språkvetenskap, Institutionen för språk, litteratur och interkultur, Karlstads universitet, 16 februari.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Multilingual Spaces? Language Practices in English Classrooms: A Project Presentation. Språkinlärningsseminariet, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 25 april.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Multulingual Spaces? Language Practices in English Classrooms; A Project Presentation. Minisymposium in English Linguistics and Literature, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 15 maj.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2017). Flerspråkiga praktiker - en resurs i engelskundervisningen? Seminarium, Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet, 5 oktober.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2018). MultiLingual Spaces? Language Practices in English Classrooms. Högre språkvetenskapliga seminariet, Linnéuniversitetet, 20 februari.

    Sundqvist, P., Gyllstad, H., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2018). Lärares övertygelser och praktiker - En enkätstudie om flerspråkighet i engelskundervisningen. Seminarium, Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet, 12 juni.

    Gyllstad, H., Sundqvist, P., Källkvist, M. & Sandlund, E. (2018). Multilingual Spaces? Language Practices in English Classrooms - Focus on a Questionnaire Study. Seminarium: Aktuell forskning inom Sektion 4, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 24 augusti.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2018). Flerspråkiga praktiker – en resurs i engelskundervisningen? Seminarium på EdLing-dagen, Linnéuniversitetet, 11 september.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2018). Flerspråkiga praktiker – en resurs i engelskundervisningen? Seminarium, Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora, Linnéuniversitetet, 12 oktober.

    Källkvist, M., Sundqvist, P., Gyllstad, H., & Sandlund, E. (2018). MultiLingual Spaces? A Project Presentation and Initial Results. Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, 16 oktober.

    Sundqvist, P., Sandlund, E., Gyllstad, H. & Källkvist, M. (2018). MultiLingual Spaces – Language practices in English classrooms. Design, data och några färska forskningsresultat. Centrum för språk- och litteraturdidaktik, Karlstads universitet, 18 oktober.

    Ljung Egeland, B. (2018). Elevers uppfattningar om flerspråkighet i engelskundervisningen. Centrum för språk- och litteraturdidaktik, Karlstads universitet, 18 oktober.

    Gyllstad, H., Sundqvist, P., Källkvist, M., & Sandlund, E. (2018). Investigating multilingualism in intact 9th grade English classrooms – challenges and solutions when designing an intervention study. Språkinlärningsseminariet, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 4 december.

    Sundqvist, P., Gyllstad, H., Sandlund, E., & Källkvist, M. (2018). MultiBAP – An instrument for mapping teacher beliefs and practices about multilingualism. Forskningsdag, Institutt for Laererutdanning og skoleforskning, Universitet i Oslo, 13 december.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2019). Multilingual Spaces? En studie av flerspråkighet i engelskundervisningen. Språklärardagen - Vetenskapliga perspektiv på språkinlärning och språkundervisning. Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 12 februari.

    Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2019). Multilingual Classrooms and Translanguaging. Didaktikseminariet för den romanska språken, Lunds universitet, 3 april.